Kommenteeri

How to: kuidas luua edukas turunduskampaania?

Kindlasti oled oma ettevõtmistes väga põhjalik ja tunned nii oma konkurente, kui tarbijaid. Seetõttu ma ei kahtlegi, et turunduskampaaniat planeerides oled sama põhjalik ja võtad asja sama tõsiselt, kui igat teist oma ettevõttes toimuvat projekti.

Eelkõige mõjutab Sinu hoiak Sinu rahakotti ja ettevõtte eelarvet. Keegi ei saa garanteerida läbimurret aga pikas perspektiivis suunab ja mõjutab see Sind loodetavasti soovitud tulemuse suunas. Nii, et kui planeerid uut turunduskampaaniat, siis ära võta seda kergekäeliselt. Õige tegevusplaaniga saavutad efektiivse ja soovitud tulemustega kampaania.

Step-by-step annan sulle nõuandeid tõhusa turunduskampaania koostamiseks:

1. Põhjalik turu-uuring
Enne kõike muud on oluline omada kasvõi pealiskaudset ülevaadet turul toimuvast. Põhjaliku uuringu teostamiseks pole vaja palgata kallist uuringuid läbi viivat ettevõtet (kuigi võimalusel poleks see ju üldse paha). Saad uuringu läbi viia ise - küsitle oma kliente, sest nemad annavad parimat tagasisidet. Miks nad on just Sinu ettevõtte valinud? Miks Sa neile meeldid? Mida nad muudaksid? Mida nad ootavad jne. Usu mind, see parandab Sinu suhteid oma klientidega veelgi, sest nad näevad, et hoolid nendest ja nende vastustest.

2. Eelarve koostamine
Ma ei tea, kuidas on Sinu ettevõte planeerinud aastast eelarvet turundusele kulutada aga Sinul peab olema selge plaan, kuhu ja kuidas ettevõtte raha võimalikult hästi investeerida (jah, reklaam ei ole kulu, kui seda teha õigesti). Eelmisest aastast on Sul kindlasti üles märgitud olulisimad ja tulusamad üritused ja hooajad, mil tasub turundusele veidi rohkem tähelepanu pöörata. On ju ilmselge, et päikesekreemi reklaamile kulutatav eelarve pole suvel sama, mis keset detsembri kuud. Tähelepanu peab pälvima iga kuu aastas aga mõnel juhul peaks Sinu kogemus ja loogiline mõtlemine andma aimu, kuidas turunduskampaaniat suunata. Otsi oma märkmed üles ja kirjuta iga kuu peale need üritused, pane järjestusse olulisuse järjekorras ja eelarve peaks end kenasti jaotama õigetesse suundadesse.

3. Eesmärgi/ eesmärkide seadmine
Enne kampaania töösse panemist kirjuta üles selle konkreetse turunduskampaania eesmärk (kui neid on mitu, siis eesmärgid). Ole täpne ja konkreetne. Igas enesejuhtimise õpikus öeldakse, et sea oma eesmärgid kõrgele, veel kõrgemale, veel-veel... aga siin ole realist ja kaalu läbi kõik aspektid, mis seatud eesmärkidest Su ettevõtet ka toetaksid, mitte ei oleks lihtsalt ägedad. Suuna oma energiat õigesti. Lahe jõuad sa olla siis, kui oled ülemuselt saanud suure boonuse hästi õnnestunud turunduskampaania eest! Seega - sea eesmärk äärmise põhjalikkusega ja paha ei teeks, kui suudad numbrites välja tuua mitu toodet X peaks kampaania tulemusel müüma, et tulla kuludega nulli. Juhatus hindab seda põhjalikkust - usu mind!

4. Reklaamväljundi valimine
See punkt on kriitiline ja määrav. Vale reklaamväljundi valik võib Sind juhtida eepilise kaoseni... aga ka võiduni. Jänes šampust ei joo aga soovitan Sul siiski enne otsuse langetamist teha põhjalik eeltöö. Võta vastutus ja tunne end ettevõtte omanikuna - ära tee kergekäelisi otsuseid, millel puudub põhjalik analüüs.
Väljundeid on mitmeid - ATL ja BTL: “Kui oled sattunud turundusinimeste-reklaamitegelaste seltskonda, oled kindlasti kuulnud, kuidas on pillutud lühendeid nagu EI-TI-ELL ja BII-TI-ELL. Need tähendavad siis vastavalt Above the Line ja Below the Line. Kuskil on niisiis mingi joon ja selleks on reklaampinna tasulisus. Nõnda on ATL televisioon, raadio, ajalehed-ajakirjad, internetibännerid jms tavameedia. BTL-i alla kuuluvad otsepost, flaierid, brošüürid, üritused jms.” (Raju, Kent. “Reklaamitrikk ehk kõik, mida reklaamist teadma pead”).
Kokkuvõtvalt - ära tee oma valikut pelgalt eelarvest lähtuvalt, vaid silmas pidades ka kampaania jõudmist Sinu sihtrühmani.

5. Sobiva kujundaja leidmine
Juhul, kui oled multi-talent ja kirjutad, filmid, kujundad ja plaanid ise oma reklaamid, siis jäta see punkt vahele. Teistele soovitan edasi lugeda...
Kujundus- ja loovettevõtteid on mustmiljon ja valikuid palju (ma tean, kuna olen oma tõsiselt võetavad konkurendid äärmise põhjalikkusega üles kaardistanud). Tutvu nende portfoolioga, nende kirjeldustega, otsi nende kohta tagasisidet olemasolevatelt klientidelt ning uuri hinda - hinnapäringu võid saata ju mitmele ettevõttele. Alati ei pea määravaks osutuma maksumus aga oleme ausad - see on kah oluline. Peamiseks eesmärgiks soovitan siiski seada reklaamitalendi leidmise, usalda oma kõhutunnet (välja arvatud siis, kui Sul on kõht tühi - siis veab ta Sind ilmselt alt). Siinkohal ei oleks ma mina, kui ma ei soovitaks Vestminti oma kujunduspartneriks valida :)

6. Koostöö
Koostööd alusta põhjaliku briifiga, mille kujundustiimile edastad. Nad mõistavad Sind ja Su soove pärast sellega tutvumist palju paremini. Tšeki pidevalt, et Sinul ja kujundustiimil on kampaaniast sama arusaam ja tähtaeg klapib. Töötage ühtse tiimina ja tehke pidevalt kontrollvestlusi (mugav moodus selleks on meile kõigile armas Skype). Usu mind, Sa ei ole ainus, kes tahab, et sellest kampaaniast saaks tõeline hitt. Kujundaja jaoks on see kampaania sama armas ja oluline.

7. Kampaania käivitamine
Kui oled oma dream-teamiga reklaami(d) valmis saanud, on aeg need töösse panna. Ilmselt pead allkirjastama mõned lepingud, mis tõstavad Su vastutust veelgi. Ole korrektne ja loe alati kõik põhjalikult läbi, enne kui oma autogrammi kellelegi annad. Ja mis peamine, tee nii, et oleksid esimene, kes "oma beebit" trükisoojana (vms) näeb. Tunne huvi, mis toimub ka siis, kui kampaania on juba avalikustatud - Sinu töö ei lõppe siin...

8. Hindamine
Siinkohal võib hindamise meetod erineda aga oluline on see siiski - hinda kampaania tulemuslikkiust! Loe kokku kõik kupongid, mis Sulle tagasi tulid, kõik osalemise sms-id mis said, kõik konkreetsed tooted, mis kampaanias müüsid... Eriti hea on, kui saad neid reklaamväljundite lõikes eristada, see annab tugeva pinnase tulevikus planeeritavatele kampaaniatele. Analüüsi käigus saad kindlasti teada, millised väljundid olid efektiivsemad ning millele ei tasuks järgmisel korral olulist tähelepanu pöörata. Kindlasti on ebaõnnestunud väljunditel mingi põhjus - uuri välja, mis see on. Tee järeldusi ja märgi kõik tähelepanekud üles.
Hindamine ja analüüs, tulemuste kaardistamine ja kokkuvõte on kindlasti töö, mida võiks ja peaks hiljem üle vaatama koos juhtkonnaga, et edasine tegevusplaan läbi rääkida ja teineteist paremini mõista. See on hea koht, kus kaubelda turunduskampaaniate läbi viimiseks lisa-vahendeid.

Järgi neid kaheksat punkti oma järgmise kampaania koostamisel ja luban Sulle, et see läheb aina lihtsamaks ja efektiivsemaks. Teooria on alati üks pool asjast ja praktikas kipuvad asjad end lõplikult paika loksutama aga üks ei saa teiseta...

Kui see kõik pakub Sulle huvi, siis annan viited väga mõnusale lugemisele (ma ei suuda keskenduda "kuiva" teooriateksti lugemisele ja seetõttu luban, et need raamatud ei ole igavad):
1. Kent Raju "Reklaamitrikk ehk kõik, mida reklaamist teadma pead”
2. Seth Godin "Lilla lehm" / võid lugeda ka inglise keeles (link)
3. Paul Arden "It's not how good you are. It's how good you want to be"

Lisa kommentaar

Email again: