Iga reklaamkampaania ja kujundustöö lahutamatuks osaks on eelarve. Selles postituses annan mitu olulist sammu, mis aitab eelarvet tihti päris suures osas kontrolli all hoida aga eeldab kliendi enda poolt veidi rohkem pühendumist. Inimesed on muidugi erinevad ja kui ülemus on Sulle lauale visanud ülesande: viia kiirelt läbi reklaamkampaania, mille vastu Sul vähimatki huvi ei ole ja Sa ei viitsi sellesse süveneda ja üldse oled ületöötanud ja stressis, siis pane see postitus kinni ja saada mulle oma tavapärane päring – saad reklaamkampaania edukalt tehtud aga Su ülemus näeb kindlasti kopsakamat arvet oma postkastis. Pole kah hullu!

Aga teistele…

Briifing (ingl k. breafing) käesolevas kontekstis tähendab informatsiooni ja juhiste andmist ühtses ja selges dokumendis/ tellimuses.

On hulk komponente, mis muudavad briifi põhjalikuks ja kujundaja töö oluliselt lihtsamaks ja kiiremaks (loe: sh odavamaks). Võta briifi, kui juhist kogu disainiprotsessile, mis annab edasi kõik Sinu ootused, soovid ja eesmärgid, mida disainer oma töö tegemiseks peaks teadma.

Hea briifi eluliselt olulised komponendid on:
* Reklaami eesmärk
* Eelarve ja tähtaeg
* Sihtgrupp
* Reklaami sisu
* Olemasolevad/ kohustuslikud materjalid
* Üldine stiil
* Välistatud detailid vms.

Põhjalik briif eeldab veidi rohkem süvenemist ja eeltööd kliendilt endalt aga muudab kujundaja töö kiiremaks ja see hoiab kokku palju aega, mis kulub materjali kokku otsimisele (jah, kujundaja töö ei sisalda vaid graafilist disaini vaid suur osa arvel kajastuvast ajast kulub idee otsimisele, sobiva materjali leidmisele, ebasobiva materjali “korda tegemisele” jne) ja töötlemisele. Kui briifi koostamise juhend on info, mida vajad, siis all kirjutan veidi põhjalikumalt lahti, mida need 7 olulist sammu endas võiks sisaldada. Varu kannatlikkust ja alusta tööd juba hoopis teiselt levelilt – tere tulemast turundajate “sisemaailma”!

 

 

1. Reklaami eesmärk
Kas tegemist on olemasoleva kampaania ümber kujundamisega või teeme uhi-uue ja värske reklaami? Kas Sul on juba olemas ideed või stiililahendus, mis võiks Sulle meeldida? Mis on eesmärk, mida see reklaam täitma peaks ja millised on Sinu ootused?

Aina enam tundub mulle, et minult, kui disainerilt oodatakse teatavaid mustlasmoori omadusi – et suudaksin tunnetada, mida klient (keda näiteks esimest korda näen) soovib või tahab. Uskuge mind, ma oleksin väga õnnelik (ja ilmselt miljonär), kui ma seda oskaksin aga kahjuks olen vaid inimene ja ilma põhjaliku briifita astun tihti oma parema jalaga sügavale pange, sest kliendi ja minu nägemus asjast ei kattu.

2. Eelarve ja tähtaeg
On üsna tuttavlik, et paljud kliendid väldivad eelarve informatsiooni jagamist reklaamibürooga, kuna arvavad, et saavad maksimaalses mahus arve ja selle eest tehtav pingutus on pöördvõrdeline. Mida aga klient ei mõista on see, et kui tean projektile planeeritud rahastust, siis saan välja töötada teadliku tegevuskava, kaasata eelarve piirdes lisajõudu (kolm pead on alati parem, kui kaks pead) ja anda maksimumi, mida eelarve piires anda saab.

Kõik Vestminti kliendid teavad, et hoiame neid ja pikaajalise ning usaldusväärse suhte nimel loobume tihti lisahonorarist. See on fine, kui Sa ei taha oma eelarvet paljastada aga pane palun kõrva taha, et see aitab Sul saavutada parimad tulemused.

Tähtaeg on sama valus teema, kui eelarve… Elame konkurentsi virr-varris ja üsna klassikaline on see, et klient, kes pöördub minu poole täna, vajas seda tööd juba eile. Saan aru, et Sul ei ole õrna aimugi, kui kaua võtab aega ühe reklaami, kleebise, logo või veebi kujundamisprotsess või kui palju on meil ootetöid ees… aga palun katsu mõista: hea reklaam ei sünni poole tunniga, nagu ka Saare kadakast suitsutatud võinuga. Kõik turundust õppivad tudengid peavad läbima aja planeerimise kursuse – seda hea põhjusega. Võta endale aega ja planeeri oma tegevust veidi ette ja ma luban, et tulemused on märkimisväärselt paremad.

3. Sihtgrupp
Ilmselt oled oma ala proff ja tunned oma ettevõtet läbi ja lõhki. Turundustegevust (ja müügitööd) silmas pidades oled kindlasti läbi analüüsinud oma sihtgrupi. Kajasta seda ka oma briifis – siis tean seda ka mina 🙂

 

 

4. Reklaami sisu
See punkt läheb veidi kokku eelmisega – kirjelda mulle soovitud kampaania sisu. Alati ei ole eesmärgiks kasvatada teatud tootegrupi läbimüüki, vahel on hoopis end uuel turul nähtavaks teha ja reklaamida oma uhket brändi. Mõtle läbi tekstid ja toimeta need keeleliselt korrektseks, et vältida möödarääkimisi.
* Palun ütle mulle kohe, kuhu on reklaam mõeldud (nt ajalehte, veebi, kirja sisse manusena saatmiseks jne).
* Palun ütle mulle kohe, mis on reklaamile esitatavad nõuded (mõõdud, maksimaalne mahusuurus jne).

5. Olemasolevad/ kohustuslikud materjalid
Kas sul on olemas logo, flaieri kujundusfailid, fotod ja muud kasulikud materjalid? Palun jaga neid minuga – see hoiab palju aega kokku, mil peaksin materjale ise kokku otsima ja töötlema. Olgu siinkohal öeldud, et logo võiks alati olla vektorformaadis ja pildid suuremad, kui 10kB. Kõik sõltub küll projektist aga mida parema kvaliteediga algmaterjal, seda parem lõpptulemus.
Kui on mingi detail, mis on läbivalt Sinu ettevõtte materjalidel, siis ütle seda kohe, et vältida kogu töö ümber tegemist, mis ei söö vaid minu närve, kuid kulutab ka aega, millel on alati hinnalipik küljes.

6. Üldine stiil
Kui oled reklaamkampaaniat tegemas, siis ilmselt on Sul olemas mingid visuaalid, mida oled kaalunud. Jaga neid minuga – koos valmivad parimad tulemused. Veel parem, kui oled olnud agar ja otsinud netist lisamaterjale või teasereid, mis annaksid edasi Sinu ideid. Meie eesmärk ei ole teiste reklaame maha kirjutada ja kindlasti me seda ka ei tee aga vahel on idee “lahti jooksmiseks” vaja vaid pisikest vihjet kliendi soovidest. Eriti teretulnud on ka näited reklaamidest, mis Sulle kindlasti ei meeldi ja mida oma kampaanias näha ei taha.

7. Välistatud detailid
Kui vihkad (see on üsna tugeva mõtteline sõna aga saad aru, mida silmas pean) mingeid detaile, värve, fonte või lahendusi, siis on briif õige koht, kus seda kajastada. Kui Su ettevõttel on kindel suund ja keelatud on mingite detailide kasutamine, siis ütle seda. See aitab meil kokku hoida aega, et välistada ideede ja materjalide läbi töötamine, mis kindlasti reklaamis heakskiitu ei saaks.

Kui Sa olid “Vapper-Hiir” ja lugesid kogu selle pika postituse läbi, siis väärid sügavat kummardust – tänan Sind. Võin kindel olla, et muudad meie mõlema töö sujuvamaks ja koostöö saab olema äge!

Pane tähele!

Viimase soovina tahan veel öelda, et kellelegi ei meeldi 2-realiste kirjadega “pommimine” ja random ideede “tulistamine” – mõtle oma kirja sisu hoolikalt läbi ja saada kasvõi meetri pikkusena mulle teele. Siis on kindel, et see ei kao teiste sisse tulevate emailide vahele ära ja saad kiire vastuse.